Varme og vatn av Sivert N. Nesbø

Tittel:Varme og vatn-Forfatter:Sivert N.Nesbø-Format:Innbundet-Sideantall:112-Utgitt:2021-Kilde:Leseeks fra Tiden forlag.

NYDELIG OG VART OM Å VÆRE UNGDOM

Det er ikke første gang Nesbø tar for seg overgangen mellom barn og ungdom men det som skiller ham fra andre forfattere som gjør det samme er at det aldri føles teit eller kleint når historien er ført i hans penn for han har en egen evne til å lage spesielle stemninger og det oppstår nærmest umiddelbart en kontakt mellom meg som leser og bokens hovedperson uavhengig av hvor stor aldersforskjellen mellom oss måtte være. Jeg leste forfatterens debutbok Skårgangar like før jeg begynte på denne og må si jeg ble veldig imponert over forfatterens evne til å formidle en god historie hvor det ikke er så mye ytre handling men hvor han likevel sier mye gjennom helt enkle hverdagslige scener. I debutboken er det Johannes som er hovedperson og vi blir kjent med ham gjennom hans egne men også andres øyne. Der var det også mye natur og menneskelige relasjoner og forfatteren gjorde bruk av dyr i metaforene sine. En bok jeg definitivt skal kjøpe for å ha i hyllen.
Jeg vet at han tidligere har blitt sammenlignet med både Tarjei Vesaas og Torborg Nedreaas og det kan jeg godt forestille meg selv om jeg ikke har lest så mye av de ennå.
Selv fikk jeg veldig Jon Fosse vibber mens jeg leste Skårgangar så det er ingen hvem som helst denne karen sammenlignes med. Det er noe med språket,miljøet rundt og selve historien som gjør at det føles som jeg trer inn i en helt annen tid, så også i denne nyeste,Varme og vatn.

Det er fjorten år gamle Lars som er hovedpersonen og jeg hadde ikke lest mange sidene før jeg glei rett inn i rollen som den unge gutten som strever med å finne sin plass i tilværelsen men som samtidig har en enorm omsorg for lillesøsteren Thea. Lars og familien bor i heller landlige omgivelser og vi møter dem noen uker på sensommeren.

Når romanen begynner har det nettopp regnet etter lang tid med oppholdsvær men i elven er det fremdeles lite vann så Lars og Thea bestemmer seg for å gå oppover elveleiet som stadig blir brattere og brattere, men de klarer brasende begge to og kommer til toppen. Der befinner det seg noen ungdommer som er på badetur,Thea vil ikke bade men Lars dypper beina litt nedi. Han søker litt kontakt med noen av guttene som er der og prøver å få i gang en samtale, og det er nettopp i disse sekvensene det blir så bra det Nesbø gjør. For slik jeg tolker denne scenen så viser den at Lars slett ikke er en som er redd av seg når det gjelder å utøve noe eller teste egne grenser, som det å klatre oppover eleveleiet, men som blir veldig forsiktig og vàr i forhold til andre mennesker.

Romanen er rammet inn av flere slike sekvenser kun avløst av noen minner Lars gjør seg om ting som har skjedd i nær fortid,som for eksempel en operasjon han hadde i den ene foten og hvor han kun hadde fått lokalbedøvelse. Det er noen såre sekvenser hvor det er tydelig at Lars er en gutt som ikke blir sett i så stor grad han ønsker eller trenger, som når noe han hadde gjort mye bra i første omgang i en fotballkamp men ble ikke nevnt av treneren etterpå. Eller det at moren til kameraten hans nevnte ham i en setning og inkluderte han i noe som var deres. Vi går berre i førevegen,sa mora til Anders etter eit bel.Vert du med,Lars? Han likte at ho sa namnet hans,at ho mestsom tok han med inn i det som var deira.
Det var både vakkert men også sårt å se hvor glad han ble for disse små ordene for de betydde mye for ham og i sekvenser som dette kom den veldige lengselen hans veldig godt til syne. Han vil være en del av det som er rundt ham.
I mitt hode er dette en helt vanlig tenåringsgutt som prøver å tilpasse seg tilværelsen rundt, men som så mange andre på hans alder så er han usikker og litt nervøs. Samtidig føler jeg at dette er en gutt som er litt utenfor fellesskapet likevel fordi det nevnes en del kamerater men for det meste er dette noen han var med før.

Jeg kan ikke snakke om en bok av Nesbø uten å nevne det nydelige og poetiske språket,det er en ren fryd å lese. Når han i tillegg klarer å snekre sammen en historie som engasjerer til tross for at det meste er pakket inn i trivielle hverdagslige scener så er det veldig imponerende. Men så elsker jo jeg slike bøker.
Nå er dette på ingen måte en ungdomsroman selv om vi her snakker om en usikker tenåringsgutt som skal finne sin plass i verden og i forhold til andre rundt ham,for dette er gjenkjennelig selv for en godt voksen dame som meg.
Det er også noe med måten Nesbø skaper karakterene sine på som fascinerer meg for han får så godt frem følelsene deres og han behandler dem med den største respekt. Den nervøsiteten og usikkerheten Lars følte på underveis kjente jeg også på mens jeg leste. Men også dette med følelsen av å tre inn i en helt annen tid er så fascinerende med bøkene hans. Jeg ser frem til flere bøker av Nesbø så jeg håper han har planer om flere.



BOKEN ANBEFALES PÅ DET ALLER STERKESTE!

Andre bøker av Nesbø jeg har lest:
Som eit barn
Sjøen om vinteren
Skårgangar-ikke skrevet om



Foto:Paal Audestad

Sivert N Nesbø er født i 1982 og er en norsk forfatter. Han debuterte som forfatter i 2013 med romanen Skårgangar og har siden den gangen gitt ut tilsammen fire romaner og en billedbok.

HILSEN BEATHE

8 kommentarer om “Varme og vatn av Sivert N. Nesbø

  1. Omtalen din er varm og vennlig. Jeg vil gjerne lese boken. Senere. Jeg trenger sterkere virkemidler i februar. Tror jeg ikke ville klart å yte boken rettferdighet.
    Noterer ned forfatternavnet. Når sommeren nærmer seg kan jeg utforske Nesbøs romaner.
    Det gleder meg at du publiserer innlegg innimellom 🙂

    Liker

    1. Hm…interessant og noe jeg aldri har tenkt på før, at årstiden spiller inn på hvilke type bøker man leser. Men det grunner kanskje i at jeg ikke har det sånn selv og dermed ikke tenkt over det.
      Tror du kan like bøkene hans uten at jeg vet helt sikkert 🙂

      Liker

  2. Har ikke lest noe av denne Nesbø. Men navnet har jeg fått med meg. Merket meg at du og Tine er i hver deres skala når det gjelder denne boka. Interessant.
    Liker det du skriver om den varheten han har som forfatter , så jeg vil nok lese noe av han etterhvert:)
    Fin omtale Beathe:)

    Liker

    1. Ja,han har en helt egen måte å skrive på og at han tar opp tråden etter gode gamle forfattere er heller ikke å forrakte. Så jeg håper jo at mange flere plukker opp bøkene hans for det fortjener de så absolutt. Jeg liker jo bøker uten for mye ytre handling og flere av mine favorittforfattere skriver nettopp denne type bøker. Det blir egentlig mer og mer sjelden at meg og Tine liker de samme bøkene, så sjelden at det er artig de gangene vi faller for samme bok 🙂

      Liker

  3. Har du lest noe av Lars Asmund Vaage? Fikk litt sånne vibber, da jeg leste din omtale. Eller Lars Ove Seljestad? (har bare lest en bok av Seljestad, men den var veldig var og fint)

    Liker

    1. Nei,det har jeg ikke men ser på bokelskere at jeg har krysset av to av hans bøker, blant annet den nyeste. Seljestad har jeg lest èn diktbok av og den gav jeg en fire mener jeg å huske. Takk for tips, jeg skal sjekke ut! 🙂

      Liker

Kommentarer er stengt.