Sinne av Ann Helen Kolås Ingebrigtsen

VELSKREVET OM ET VIKTIG TEMA

Det er ikke første gang jeg leser en bok fra en tidligere medblogger i bokbloggverden men det er heller ikke så veldig ofte det skjer så jeg skal ikke legge skjul på at det ble med ekstra stor spenning jeg satte i gang lesingen tidligere i dag.

Jeg visste på forhånd at Ann Helen skrev godt for jeg har fulgt bloggen hennes og følger henne på instagram hvor hun blant annet skriver om noen av bøkene hun leser, men jeg vil tro at det likevel er annerledes å skulle skrive en roman kontra et blogginnlegg. Vel,no worries for Ann Helen naila dette veldig bra!

Sinne-980x1536Sinne handler om den 15 år gamle Synne som går siste året på ungdomsskolen og som «alle andre» på den alderen syntes hun det er viktig å være som de andre. Derfor bruker hun mye tid og energi på å skjule at hun har diagnosen ADHD,noe som ikke alltid er like enkelt siden hun ikke har den samme impulskontrollen og dermed havner hun ofte i trøbbel.

Det er ikke sjelden det blir bråk i klasserommet og ofte må hun på kontoret til rådgiver som gjerne så at hun begynte på medisinen sin igjen, men etter hendelser på barneskolen vil ikke Synne dette for hun har ikke lyst til å «være hun med ADHD» og vil ikke at en pille skal styre henne.
Det blir heller ikke noe enklere når foreldrene sier de skal skilles og faren får seg en ny kjæreste. Eller når det begynner nye elever i klassen, Johan, som Synne syntes er veldig kjekk og influenceren Kine som virker å ikke fordra Synne og legger beslag på bestevenninnen hennes Torunn..

Synne har lært seg noen teknikker for å roe ned følelsene sine som av og til koker over inne i hodet hennes men det er ikke alltid like enkelt likevel og ofte kan det virke som hun har en helt egen evne til å havne i trøbbel. Og når kjekkasen Johan viser interesse for henne blir det vanskelig for henne å fortelle dette til Torunn som også liker Johan veldig godt…

Dette er en ungdomsbok med veldig tradisjonelle tema som forelskelse, sjalusi,vennskap og utprøving. Likevel vil jeg påstå at det er en viktig bok fordi den tar opp dette med å ha en diagnose som for eksempel ADHD med de ekstra utfordringer det eventuelt fører med seg og som leser får man veldig sympati med Synne og kan føle hennes frustrasjon av å føle seg misforstått og utenfor. Vel utenforskapet kan det godt være at hun selv står for men likevel er det sårt å lese om. Man er redd for å bli definert som diagnosen man har og klarer kanskje ikke å ta inn over seg at den er bare en del av den man er, at man er så utrolig mye mer. Og nettopp dette med diagnosen gjør denne boken til noe mer enn «bare» en ny ungdomsfortelling som tar for seg tema man har lest om mange ganger før. Forfatteren skildrer på en utmerket måte de utfordringene Synne har men hun får også veldig godt frem hvordan den i tillegg kan påvirke familie og andre rundt henne.

Vi har tv-serier som Skam,Lik meg og Klassen som alle på hver sin måte tar opp tema som barn og ungdommer kan identifisere seg med og ikke minst lære noe av.
Det er bra at slike serier lages, men det er også viktig at det skrives bøker om dette og særlig når den er så godt formidlet som denne er. Det er lett å se at forfatteren har gjort god research når hun har skrevet boken og det skinner gjennom at hun har god kunnskap om ungdommer og deres måte å være på.
Det er ingen tvil om at Synne har mye å stri med i tillegg til «vanlige» tenåringsproblemer hvor man gjør opprør fordi foreldrene skal skilles eller fordi bestevenninnen finner andre å være med, slik er det for mange ungdommer der ute, jeg tror ikke det er noe unikt med Synne sin situasjon men nettopp derfor er det bra at bøker som dette blir skrevet. At ungdommen får vite at de ikke er alene om å ha det slik.

Forfatteren skriver på et lettlest og godt nynorsk språk og jeg må si at jeg digger de metaforene hun kommer med innimellom, som når det for eksempel står følgende…
Stemma mi blir svelgd av panikken over å ha nærma meg det unemnelege, og eg ligg stille og ser på mens orda mine knuser mamma og lar henne  falle på golvet. Ulrik kjem springande og finn henne i tusen bitar.
Han ser på meg med stivt ansikt, før han set seg på huk og plukkar opp restane av stakkars mamma.

Jeg satte på meg «ekstra strenge» briller når jeg leste siden jeg kjenner til forfatteren fra bokbloggverden men jeg fant ingenting å sette fingeren på så jeg har ikke noe annet valg enn å anbefale boken videre. En meget god debut!
Skriv mer,Ann Helen, skriv mer!

 


Tittel: Sinne
Forfatter: Ann Helen Kolås Ingebrigtsen
Format: Innbundet
Sideantall: 202
Utgitt: 2020
Kilde: Leseeks

 

Forfatter

62_Ann_Helen_farge
Foto: Samlaget.no

Anne Helen Kolås Ingebrigtsen er født i 1980 og er en norsklærer i den videregående skolen og er en (tidligere)bokblogger. Ungdomsboken Sinne er hennes første bok.

 

 

HILSEN BEATHE

10 kommentarer om “Sinne av Ann Helen Kolås Ingebrigtsen

  1. Jeg skal også lese denne, takk for super omtale, håper biblioteket innfrir snart 🙂

    Liker

  2. Eg blei kjempeglad for denne nydelege omtalen. Tusen takk!
    Elida, Tine og Gro: Tusen takk til dykk! ❤ Av ein eller annan grunn greier eg aldri å kommentere på bloggen din, men no prøver eg igjen.

    Likt av 1 person

Kommentarer er stengt.