1001-lesesirkel April: Sjakknovelle av Stefan Zweig

MESTERLIG FORTELLERKUNST

 

I Elidas 1001-lesesirkel skulle vi i april lese en bok av en europeisk forfatter og valget mitt falt på en bok av den østerrikske forfatteren Stefan Zweig og det angrer jeg slett ikke på for dette var fantastisk lesing. Zweig skrev Sjakknovelle når han var i brasiliansk eksil i årene 1938- 1941 og kortromanen regnes som et av hans mest kjente verk.

sjakknovelleVi møter en navnløs jeg-person,heretter kalt fortelleren, som nettopp har kommet ombord på passasjerdamperen som skal fra New York til Buenos Aires og han har ikke før kommet ombord før han får øye på  ungarske Mirko Czentovic, regjerende verdensmester i sjakk.

Czentovic er en enkel bondegutt uten utdannelse og regnes for å være analfabet.
Han fremstår som meget arrogant og en person uten særlige sosiale antenner. En sær person med andre ord.
Men han har dette unike talentet for sjakk og spiller kun for å tjene penger, mye penger.
Selv om mange i sjakkmiljøet ser på hans inntreden med forargelse så er han en person man må forholde seg til om man vil bli en del av denne kretsen.

Fortelleren ivrer etter å komme i kontakt med denne Czentovic men det skal vise seg å være en nærmest umulig oppgave siden verdensmesteren holder seg mest for seg selv og nærmest skyr andre mennesker.  Men fortelleren gir seg ikke så lett og kommer på at han kan arrangere parti med sjakk og spiller mot andre medpassasjerer, blant annet kompisen McConnor.
Det tar et par dager men til slutt så klarer de å utfordre Czentovic til å spille mot betaling og de går på det ene nederlaget etter det andre og Czentovic tjener seg enda rikere.

Så dukker det opp en ukjent passasjer,nærmest fra intet og kommer med råd til McConnor og fortelleren, og for aller første gang blir verdensmesteren utfordret…

Hvem i all verden er denne personen og hvordan kan det ha seg at han er så dyktig i sjakk? Og siden det kommer dem for øret at den ukjente er fra Østerrike er det fortelleren som får i oppgave å få den ukjente til å spille mot verdensmesteren. Når fortelleren får ham i tale sier den ukjente at han ikke har spilt på over 20 år og forteller videre en fascinerende historie om hvordan han lærte denne kunsten det faktisk er å spille sjakk. Jeg så ikke helt den komme så jeg ble mildt sagt overrasket..Men så er det en gang slik at man kan bruke sjakk som en overlevelsesstrategi.

For en fantastisk bok! Nå skal det sies at jeg kun har lest Sjakknovelle og ikke de andre i denne samlingen. Sjakknovelle er en kortroman på 95 sider og fantastisk lesing fra start til mål. Ikke fortvil om du ikke liker eller skjønner deg på sjakk, denne kan fint leses likevel. De fleste partiene med sjakk er spennende og underholdene, og de få sekvensene med tekniske sjakkdetaljer la jeg knapt merke til.

I løpet av denne korte romanen får vi et innblikk i hvordan man kan utvikle spillavhengighet men ikke minst så blir det rullet opp en grusom fortelling om både tortur og fangenskap i nazi-Tyskland. Den kan også sees på som en kritikk til det overfladiske levesettet til de velstående passasjerene.
Boken kan med andre ord sees på som en kritikk til de ideologier som rådet i Europa på denne tiden med dens innskrenkende og farlige natur. Sjakknovelle kom ut året etter at Zweig  og konen tok livet sitt, dypt deprimert over den politiske utviklingen.

Zweig skriver fantastisk godt og jeg ser frem til å lese mer av ham, heldigvis har jeg memoarboken «Verden av i går» liggende og den skal leses på nyåret det er helt sikkert.

 

ANBEFALES PÅ DET ALLER STERKESTE!

 


Forlag: Skald
Original tittel:Chess
Norsk tittel:Sjakknovelle og andre tekstar
Forfatter: Stefan Zweig
Oversetter:Øystein Vidnes
Format:Ebok
Sideantall:229
Utgitt:1942(Sjakknovelle)
Min utgave:2019
Kilde: Lånt på eBokBib

Forfatter

stefan_zweig_c_ukjent3jpg
Foto: Skald.no

Stefan Zweig (1881–1942)  var en østerriksk forfatter, dramatiker, journalist og biograf. han skrev en rekke bøker, romaner,noveller og dikt. Han er regnet som en av de mest betydningsfulle tyskspråklige forfattere i mellomkrigstiden.  En rekke av bøkene hans er oversatt til norsk, blant annet Amok,I følelsenes vold, og tidligere nevnte Verden av i går.

 

 

HILSEN BEATHE

 

8 kommentarer om “1001-lesesirkel April: Sjakknovelle av Stefan Zweig

  1. Hm…. har brukt noen timer nå på lesesirkelen for 2020, og fikk plutselig lyst å bytte ut mitt valg av europeisk forfatter, med denne her 🙂

    Liker

      1. Jeg klarte ikke å bytte ut den europeiske forfatteren for jeg hadde så lyst å lese Blikktrommen, men «mannlig forfatter» i september passer jo fint, så der får jeg lest den 🙂
        Ja, har laget blogginnlegg klart, poster før nyttår, men det er litt av hvert som skal lages klart nå før vi skifter år, og jeg har bare en dag på meg før jeg fyker avgårde på tredagers tur til Liverpool, så nå får jeg henge i 🙂

        Liker

  2. Har hørt så mye om Stefan Zweig, og ble påminnet at han må leses. Da blir det jo en anledning igjen neste år.:) Takk for påminnelsen Beathe. Ønsker deg en fin romjul og håper du får kost deg og lest gode bøker.:)

    Tine: Blikktrommen er såå bra!

    Liker

    1. Det blir det nok! Og bare hyggelig å minne på litt av og til. Har en fin romjul men det blir ikke veldig mye tid til lesing egentlig men håper det blir tid nå fremover. Det går mest i kjøkkentjeneste her med ulike måltider som skal lages til, mat må vi jo ha.

      Fikk lyst til å lese «Blikktrommen» jeg også og har begynt å lete etter den.

      No pressure, men blir det diktlesesirkel også neste år? Spør hun og krysser fingrene for at det blir.

      Liker

  3. Så moro å oppdage at du har lest og skrevet om denne boka, Beathe!

    Stefan Zweig er min kanskje top of the top-forfatter – den som rager aller høyest over absolutt alle andre forfattere! Jeg elsker bøkene hans! Hvis du ønsker å lese mer av ham, anbefaler jeg memoarboken «Verden av i går»!

    Jeg har skrevet om flere av Zweigs bøker på bloggen min – også om Sjakknovelle.

    Liker

    1. Tusen takk for kommentar Rose-Marie og beklager seint svar! Ja,denne var fin og jeg ser frem til å lese de andre novellene i samlingen også. «Verden av i går» skal også leses,den begynte jeg på en gang med ble lagt bort uten at jeg husker hvorfor. Det har ingenting med boken å gjøre for jeg likte godt det jeg leste. Skal på Zweig-ferd inne på bloggen din og kanskje jeg plukker opp enda flere tips.

      Liker

Kommentarer er stengt.