Det var grønt av Kjersti Anfinnsen

 UTSØKT OM ET FAR-OG SØNN FORHOLD

For noen uker siden leste jeg Kjersti Anfinnsens roman De siste kjærtegn som er ny av året og hvor forfatteren på en meget utmerket klarer  å skape en troverdig skikkelse i form av en eldre dame som på sine siste dager ser tilbake på livet som var. En bok jeg likte så godt at jeg måtte få tak i debutboken hennes også for jeg ville se hvor det hele startet. Vel, det er bare å notere seg navnet på denne forfatteren først som sist for dette var veldig bra og selv om jeg ikke tviler på hennes dyktighet som tannlege så har jeg et inderlig ønske om at hun bytter ut tannlegekontoret med en skrivestue på heltid! For skrive kan hun definitivt.

 

DET VAR GRØNTI Det var grønt treffer vi en mannlig jeg-person, eller Kjell Erik som han heter,en tannlege som ved siden av jobben sin lever et heller isolert liv hvor han ser på tenniskamper og kjøper sex.
Det siste betaler han gladelig for for å slippe å gå på byen og ha mange samtaler med damer uten  noen sikkerhet for om det blir noe på han.
Det hender av og til at han besøker sin alkoholiserte mor som han attpåtil betaler husleien for, selv bor han i en heller smal loftsleilighet i Oslo.

Slik er livet hans frem til sønnen hans, Steffen, på elleve år ringer på døren hans. Moren er død og han vil gjerne lære faren å kjenne. Dette er noe Kjell Erik overhodet ikke er interessert i  og sender gutten på dør første gangen han dukker opp men går etter hvert med på å møte sønnen.

Det å ha kontakt med sønnen åpner nye dører for den noe bitre tannlegen for han blir etter hvert tvunget til å forholde seg til noe han i mange år har kjempet hardt mot – nemlig følelser!

Dette er en kort roman på knappe 120 sider og derfor har jeg valgt å ikke skrive noe særlig handlingsreferat denne gangen. Handlingen spenner seg over et kalenderår, eller 1 år og èn dag for å være helt nøyaktig og på denne tiden skjer det veldig mange endringer hos Kjell Erik for det er formelig som han blomstrer opp og får et helt annet syn på livet når han etter hvert også blir bedre kjent med seg selv. Ting fra barndommen og familiehemmeligheter som kommer frem i dagen er med på å sette ting i perspektiv for vår kjære hovedperson og dette er naturlig nok med på å forklare hvorfor ting har blitt som de ble.

Jeg ble imponert over at forfatteren klarte å sette seg inn i tankegangen til en eldre dame i den nyeste boken men jeg må si at hun imponerte meg nesten mer her med å skape den middelaldrende bitre mannlige tannlegen som ikke hadde livet sitt helt på stell. For det var meget troverdig og jeg tenker at Kjell Erik nesten kunne vært en hvilken som helst voksen mann av de noe sære typene man hører om vel å merke. For han er jo litt sær.

Ble også imponert over hvor sakte men sikkert han endret seg gjennom fortellingen, på en nesten umerkelig måte klarer hun å få ham til å se annerledes på livet og seg selv, ikke minst. Hvordan farskapet endret ham.
Det var fint å se hvordan forholdet mellom far- og sønn utviklet seg gjennom disse relativt få sidene boken varer. Tenker at det bra gjort for det er ingenting som virker hastig for alt skjer i det tempoet det bør gjøre.  Det er noe vakkert, skjørt og melankolsk over denne lille romanen som også er morsom akkurat slik den andre romanen var.

Anfinnsen har et veldig godt språk og det flyter lett. Det er noe klassikerverdig over måten hun skriver på.
Hun er god til å skape karakterer og lage en troverdig og god fortelling. Det eneste negative med denne boken er at den er så kort, jeg ville gjerne hatt 100 sider til. Ikke fordi  jeg tror fortellingen hadde trengt det men fordi jeg gjerne skulle vært sammen med dem litt til.

Det er jo mange som Kjell Erik der ute som ikke har kontakt med barna sine og som knapt nok vet at de eksisterer. Dette er et vanskelig tema som mange må forholde seg til hver eneste dag. Jeg syntes Anfinnsen tok dette opp på en utmerket måte for hun sender ingen stikk i noen retninger og er heller ikke samfunnskritisk i måten hun tar opp dette på,men mer som en stadfesting,at sånn er det. Tittelen henspeiler til en mørk hendelse fra barndommen som fikk tårene mine til å trille.

 

 

EN SKJØNN BOK JEG ANBEFALER PÅ DET STERKESTE!

 


Forlag: Kolon
Tittel: Det var grønt
Forfatter:Kjersti Anfinnsen
Format: Innbundet
Sideantall: 119
Utgitt:2012
Kilde: Lånt på biblioteket

 

Forfatter

kjersti feldt anfinnsen
Foto: Rolf M . Aaagaard

Kjersti Anfinnsen er født i 1975 og er en norsk tannlege og forfatter. Hun debuterte som forfatter  i 2012 med romanen Det var grønt og i 2019  ga hun ut romanen De siste kjærtegn.

 

 

HILSEN BEATHE

 

4 kommentarer om “Det var grønt av Kjersti Anfinnsen

  1. Du er god til å finne frem til forfattere jeg aldri har hørt om, og ikke minst følge opp med å lese flere bøker av dem. Jeg fikk lyst å lese denne, og hadde jeg ikke bestilt så mange bøker på biblioteket, skulle jeg gjort nettopp det med en gang. Noterer den bak øret 🙂

    Liker

    1. Takk for det, Tine! 🙂 Føler det har blitt mest nye norske bøker og lite annet den siste tiden. Litt usikker på om dette er en bok for deg for det er ikke så mye action å spore her,ikke noe mer enn et par sekvenser. Men du har overrasket meg før så det er jo bare å prøve! 🙂

      Liker

Kommentarer er stengt.