Bokanmeldelse: Høyt henger de og søte er de av Karin Brunk Holmqvist

Format: Innbundet
Sideantall: 270
Utgitt: 2013
Min utgave: 2014
Utfordring: 100+ bøkeer på 1 år
Kilde: Lese-eksemplar

Karin Brunk Holmqvist er født i 1944 og er en Svensk forfatter. Ved siden av å være forfatter har hun jobbet som magiker,sosialarbeider og politiker.Tidligere har hun utgitt følgende bøker på norsk PotensgiverneRapsgubbeneSirlige gentlemen ønskes, Rosa elefanter og Kaffe med musikk. Bøkene hennes er veldig populære i Norge og har over 500 000 lesere.

Endelig var det dags att lesa en ny Karin Brunk Holmqvist bok og dette var en bok jeg drømte meg helt bort i for jeg har nemlig et veldig høyt ønske om å eie/leie en slik parsell i kolonihage så dette var helt i blinken for meg. Det verste er at jeg har hatt den svenske utgaven av boken liggende siden i fjor da jeg var så heldig å få tilsendt den og en annen av forfatterens bøker fra forlaget. Nå har jeg endelig fått lest den (på norsk) men jeg skal jammen meg ta fatt på den svenske utgaven en dag også.

I  Høyt henger de og søte er de møter vi eldre mennesker slik vi alltid gjør i bøkene til Holmqvist, og denne gangen er det ekteparene Gunnar & Berta Andersson og Konrad og Hjördis Kron vi blir kjent med. Begge parene har bodd i hus med hage på Smedstorp siden de ble gift og fikk barn, og begge parene solgte husene sine og kjøpte seg leilighet i byen. Tilfeldighetene ville at de skulle ende opp i samme oppgang og når de kjøpte seg hver sin parsell i Kolonihagen  havnet de heldigvis rett ved siden av hverandre.

Her stuller og steller de for å få hagene sine fine, og går på kaffebesøk til hverandre. Berta er litt overbeskyttende type og hver gang Gunnar så mye som kremter er hun på pletten for hun tror han har noe sittende fast i halsen.

«Bestem det selv, du som vet alt.»
Sånn ble det hver enste gang de kjørte til det gamle huset for å se. Plutselig ble tonen dem imellom irritert. Ellers hadde det ikke vært mange skjærmysler i deres femti år lange ekteskap. Kanskje en og annen gang når de skulle ha gjester og berta ble vimsete, som hun alltid ble. Men Gunnar hadde lært, så han holdt seg unna.

Hjördis og Berta har på den korte tiden de har kjent hverandre blitt veldig gode venninner,men Hjördis syntes at Berta syntes  for godt om alt og alle, som den motorsykkelgjengen som har slått seg ned like i nærheten, de med merkene på ryggen og som helst sikkert er veldig farlige men som Berta syntes er SÅ søte. Berta på sin side går og undrer seg på hvorfor Hjördis ikke kan bli litt tøffere for enkelte ganger kan det virke som hun ikke har sine egne meninger.

En dag Gunnar er ute og handler finner han ut at han skal kjøpe blomster til sin kjære Berta og mens han står og prater med ekspeditrisen kommer en av naboene i hagekolonien, Holger, en type som Gunnar ikke liker fordi han kommer med så mange sleivete kommentarer. Når han ser at Gunnar kjøper blomster får han det for seg at Gunnar er på frierføtter og Gunnar er med på det han tror er en spøk og nærmest bekrefter dette.
Dermed begynner ryktene å svirre om Gunnar.
Gunnar på sin side vikler seg heller inn i et stadig større nett av løgner og det er ikke måte på hvilke intriger en  «stakkars» liten bukett med røde nelliker kan utløse….

Hadde han en annen dame? Det skulle Berta visst. Plutselig ble han sint. Det hadde han virkelig ikke trodd om Gunnar. Ikke virket det som om han skammet seg heller. Nei, han virket snarere stolt.

Hjördis og Berta får en glimrende idè en dag de er ute og går tur langs stranden, og bestemmer seg for å holde det hemmelig for sine kjære, og den hemmeligheten fører dem en dag til Malmö. Gunnar og Konrad lurer fælt på hva disse damene driver med.

I kolonihagen begynner det å skje saker og ting, penger forsvinner fra foreningens kasse, lapper om skadedyrangrep blir lagt i postkasser, og vandaler driver hærverk i området.
Ja, det går for seg på denne ellers så fredelige plassen hvor man beundrer hverandres hager og bytter plantefrø og for meg som leser ble det et veldig hyggelig møte med noen herlige, eldre mennesker skapt i pennen av en av mine favorittforfattere når det gjelder «kosebøker».

Dette er jo lett underholdning, perfekt som lesing på stranden eller på altanen en varm sommerdag slik det ble for min del. Det er mange herlige replikkutvekslinger både mellom venninner og mellom ektepar som har kjent hverandre et helt liv. Og det er sånn jeg forestiller meg at eldre snakker til hverandre, konemoren som  gjerne er litt overbeskyttende og liker å ta godt vare på mannen sin, og han på sin side som ikke alltid liker å innrømme at det er kjekt å få slik omsorg og som syntes det er kjekt å tøyse litt med det.
Det var vel Berta og Gunnar som var bokens hovedperson, og det var jammen med noen herlige karakterer, Hjördis var ikke like fremtredende og Konrad var vel den vi ble minst kjent med. Jeg fikk skikkelig sansen for Berta for hun så noe godt i de fleste og det skulle jo vise seg at hun fikk rett i forhold til disse skumle typene med merker på ryggen og det hele. I tillegg så er hun en tøff type som ikke er redd for noe.

Satt og humret meg gjennom denne boken i går,storkoste meg med andre ord og gleder meg allerede til neste bok. Av og til er det en  bok som dette som skal til og som man har behov for å lese, og denne kom definitivt til rett tid for meg. Til dere som ikke har lest denne enda, gled dere, og til dere som ikke har stiftet bekjentskap med bøkene hennes enda, gjør det(om du liker morsomme og lettleste bøker)
Anbefales rett og slett fordi jeg digger bøkene hennes og hun har ikke skuffet denne leseren enda i hvert fall.

11 kommentarer om “Bokanmeldelse: Høyt henger de og søte er de av Karin Brunk Holmqvist

1. Jeg vet jo at du digger disse bøkene, så jeg skummet gjennom innlegget ditt, selv om jeg har lest halve selv og ikke er ferdig. Jeg får ikke helt tak i boka enda.. skylder på varmen, eller timing eller noe, men jeg gikk over til en annen bok jeg leser manus på og den funker bedre, så får jeg at frem Gunnar og Berta igjen i morgen kveld.:)

2. Jeg tror det er «Stenhimlen» jeg har liggende på svensk som jeg vil lese om en stund, ja dette er herlige bøker å slappe av med. Har hatt hjemmesommer i år og det har vært helt nydelig med fin vær og god mat. Ønsker deg en fortsatt fin sommer også!

3. Rapsgubbene er vel den jeg også har likt minst av dem, det skal sies. For mange bøker av denne typen på kort tid kan kanskje bli litt for mye av det gode, men det er en herlig verden hun skaper, jeg storkoser meg.

4. Tusen takk for det,Tine. Ser frem til å lese din omtale når den foreligger:-) Ja, så kom regnet og egentlig var det litt godt. Men jeg håper vi får litt mer sommer likevel, men i år kan vi ikke klage på været. Ønsker deg en fin kveld:-)

5. Ja, men det er nå herlig å gjøre litt andre ting også, en kan ikke lese 24/7 heller. Akkurat nå som det regner ute så høres det veldig kjekt ut med en tur til varmen, dere må ha riktig god tur 🙂 Minstegutten kom hjem igjen i går og jenta kommer om en uke, da tenker jeg at det ikke blir tid til veldig mye lesing før skolen begynner igjen. Ha en fortsatt fin sommer, Anette 🙂

6. Hei Beate!
    Denne kunne jeg tenke meg å lese. Trivelig cover og innhold. En bok man leser for kosens skyld. 🙂
    Har lest en bok av denne forfatteren; «Stenhimlen» (svensk) og leser gjerne mer av henne.
    Håper du har en herlig sommer! 🙂

7. Jeg har lest Potensgiverne, Sirlige gentlemen søkes, Rosa elefanter og Rapsgubbene. Likte godt de tre første. søte og morsomme bøker, mens rapsgubbene ble ingen hit hos meg. (mulig fordi denne var den fjerde jeg lest og da ble det litt mye av samme tema på kort tid) Men nå er det en stund siden jeg har lest bøkene hennes så kanskje jeg skal ta en titt på den nye

8. Så flott omtale du har skrevet. (Jeg ventet med å lese den til jeg hadde skrevet min) Er glad du tipset meg om å lese denne boken, og jeg fikk en herlig leseopplevelse på balkongen i går kveld. Resten ble lest nå i morges, og jeg må si meg enig med deg, at en sånn kolonihage skulle jeg gjerne hatt 🙂 Håper du får en fin sommerdag Beathe!

9. Det er så deilig med slike flotte leseopplevelser 🙂 Her i gården har det skjedd så mye i sommer, at bøkene faktisk har kommet i andre rekke. Vi har hatt den flotteste sommeren i manns minne, og jeg har ikke prioritert hverken pc eller bøker. Men nå nærmer det seg ferie i Tyrkia og da har jeg store planer om å lese både den ene og den andre boken. Håper du har en flott sommer, kjære Beathe ❤ Når skolen begynner er jeg tilbake i bloggverdenen for fullt igjen, tudeluuuuuu :):):)

Det er stengt for kommentarer.