Bokanmeldelse: Brevene fra øya av Jessica Brockmole

Oversetter: Gøril Eldøen, MNO
Format: pdf-fil
Sideantall:269
Utgitt: Blir utgitt i feb 2014
Utfordring: 100 bøker på 1 år, Ebook-Challenge 2013, Bøker lest i 2013
Kilde: Leseeksemplar

Jessica Brockmole er født og oppvokst i USA. Hun har i en periode bodd i Edinburgh, det var da hun skrev denne boken som er hennes debutroman. Forfatteren har en hjemmeside som du finner her, hun har også en side på facebook som du finner her.

Denne romantiske historien som er skrevet i brevform starter i 1912 og poeten Elspeth Dunn som bor på øya Skye i Skottland mottar sitt første brev  fra en beundrer, den unge amerikanske studenten David Graham. Han er meget fascinert over bøkene hennes og for henne blir han et vindu ut mot en ukjent verden for den unge forfatteren har aldri forlatt sitt hjem på den avsidesliggende øya.De to begynner en ivrig korrespondanse hvor de deler sine drømmer og sine største hemmeligheter med hverandre.De har begge en stor kjærlighet til det skrevne ord og deres vennskap skal etter hvert utvikle seg til kjærlighet. Så kommer første verdenskrig og det er ikke alltid like lett å holde kontakten.

Herr Graham
Vet de ikke hvor min skjønne øy befinner seg?Det er det verste jeg har hørt! Det ville vært som om jeg sa at jeg aldri hadde hørt om Urbana,Illinois. Øya ligger like utenfor nordvestkysten  av Skottland. Et vilt, hendensk, grønt landskap, sa vakkert at jeg aldri kunne ha forestilt meg å være noe annet sted. Jeg har lagt ved en tegning av Peinchorran, hvor jeg bor, og det lille huset mitt ligger skjult mellom fjellene omkring innsjøen. De skal vite at for å kunne tegne dette til Dem,måtte jeg legge ut på tur rundt sjøen, gå oppover sauetråkket i fjellet på motsatt side og finne en gressflekk som ikke var dekket av røsslyng eller saueekskreter. Jeg forventer at De gjør tilsvarende anstrengelser og sender meg en tegning av Urbana,Illinois. Foreleser De i Urbana? Studerer? Jeg er redd jeg ikke vet hva amerikanere foretar seg på universitetet.
Elspeth Dunn
P.S. Forresten er det «Fru Dunn»

I 1940 er enda en krig er i gang og denne gangen er det Margaret,Elspeths datter som har forelsket seg i en britisk pilot. Elspeth prøver å få henne fra å holde på kjærligheten i krigstider, uten at datteren forstår hvorfor, og en dag forsvinner moren og etterlater seg en samling brev som er utstedt til en kvinne ved navn Sue. Brevene får Margaret til å undersøke mer om morens fortid som hun aldri har ville snakke om.

Kjære onkel Finlay
Er det derfor? Er det derfor mor aldri har snakket om livet på Skye etter barndommen? Er det derfor hun aldri har nevnt at jeg har en onkel i Glasgow, bare en liten togtur unna? Hva kan min kirkegående, naturelskende mor ha gjort for å ødelegge en familie? Hadde det noe med Sue å gjøre?
Margaret

Hver av disse historiene som blir rullet opp er spennende og interessant på hver sin måte,og det er fortellingen om Elspeth og David som er den mest fremtredende av dem. Den ene handler først og fremst om kjærlighet mellom to unge mennesker og minst en krig som kommer i veien, den andre er om en datters søken etter sin mors hittil  godt bevarte hemmelighet og hvordan noens valg kan ødelegge en hel familie. I tillegg får vi et godt innblikk i hvordan det var for vanlige folk både under 1 og 2.verdenskrig når mennene ble kalt ut i krigen og hvordan det var for de som satt igjen hjemme  og ventet. Disse skjebnene flettes til slutt sammen og det blir en fortelling som sitter i en god stund.
Boken er lettlest og med god flyt, det at den er skrevet i brevform fungerer veldig fint og er med på å skape ekstra liv til de ulike karakterene. Særlig poetisk er boken i de delene som er skrevet av Elspeth til den unge studenten. Jeg syntes at forfatteren var flink til å skildre både mennesker og tildels miljø.Boken er til tider veldig romantisk noe som gjør at jeg likte den ekstra godt, men som du forstår så er det ikke bare fryd og gammen for her er det mange hemmeligheter og tilfeldigheter som rår. I tillegg til å være en vakker og vemodig kjærlighetshistorie er det også en hyllest til det skrevne ord, denne likte jeg godt.

Anbefales vamt!

Bok-trailer!

9 kommentarer om “Bokanmeldelse: Brevene fra øya av Jessica Brockmole

1. For en flott omtale. Jeg har boken i hyllen, men det med brevform får meg til å vegre meg litt. Synes det blir så stakato å lese, men etter denne skjønne omtalen, tror jeg at jeg tar frem boken med en gang 🙂

2. Takk for det:-) Jeg syntes at det fungerte ganske så bra her jeg og tenkte nesten ikke over at boken var skrevet i bokform. Du kan jo gi det en sjanse for historien er absolutt verd å få med seg.