Bokanmeldelse: Mannen som ikke ville av Vidar H Andersen

Utgitt: Kommer ut i august 2013
Utfordring: 100 bøker på 1 år,Ebook Challenge.
Kilde:Forhåndseksemplar

Forfatteren

Vidar H Andersen bor i Moss og jobber på full tid som forfatter,skribent,redaktør og bokillustratør.
Han står bak litteratursteder som Digglitt.no og Bookface. Tidligere i år ga han ut krimromanen «Mysteriet.»

Dette er historien om Kjell Hansen, han er 54 år og singel. Han jobber som sjokoladepakkemester på avdelingen for delikatesser ved sjokoladefabrikken hvor han har jobbet i over 30 år. Han er ryddig og presis av seg og er meget strukturert. Han er en stille person som ikke liker å prate for mye med de andre kollegene sine og det han aller minst er interessert i er at de skal se på han som en slags formann for den godeste Kjell er totalt blottet for ambisjoner og kunne ikke tenke seg å ha det ansvaret. Når jeg leste en omtale av denne på en annen blogg så fikk jeg umiddelbart en litt sånn «Elling-følelse» av han Kjell, men når jeg leste boken selv så fant jeg ut at de ikke har så veldig mye til felles likevel,det vil si at det er litt «Elling»der altså.

Vi følger Kjell gjennom en dag i hans liv og handlingen foregår for det meste ved samlebåndet hvor Kjell pakker sjokoladene i esker og stadig tar han oss med tilbake i tid, blant annet tilbake til barndommen hvor faren nærmest tvang han til å bli med i organisasjoner som han overhodet ikke var interessert i å være med i men som faren mente var viktig fordi barna til farens «viktige» venner var med og slik gikk det til at Kjell både har vært i speideren og i Røde kors.Erfaringene Kjell gjorde seg der har satt preg på han selv i voksen alder og noe av det Kjell misliker mest her i verden er å gjøre ting han selv ikke har bestemt.

Det var ikke første gangen Kjell var irritert på sin far, selvfølgelig. Faren var en stolt mann, og i overkant opptatt av hva andre mente om seg selv. Kjell og moren ble ofte totalt oversett på grunn av dette. Det kunne være i samtaler med de som faren mente var viktige menn, og i selskaper som han hadde beordret dem med på. Ofte ble både moren og Kjell stående ved siden av faren, uten å bli presentert. Da moren nevnte dette for ham,var svaret at hun måtte være med frempå selv. Han så det slettes ikke som sin oppgave å ende opp i en situasjon der han måtte bruke tid på og snakke om trivielle familieting  da han kunne bruke tiden på å markedsføre seg selv og butikken. Da slike tema kom opp hjemme,sov moren som regel på sofaen om natten. En gang ropte hun til faren at han kunne klare seg selv der inne på soverommet. Kjell skjønte ikke før mange år etter hva dette betydde.

Denne er i likhet med den forrige boken til forfatteren skrevet i en såkalt naivistisk stil helt uten utbroderte skildringer og jeg må si at jeg begynner å få sansen for denne måten å skrive på. Det er ingen tvil om at forfatteren er flink med ordene og det er en sann fryd å lese det han skriver og denne gangen har  han skrevet en lun og fin fortelling om hverdagslivet til en kanskje, ganske så alminnelig fyr når det kommer til stykket(?) En liten sommerperle vil jeg si at dette var.
Jeg har flirt meg gjennom store deler av denne boken, både fordi det er morsomt men også fordi det er noe en kan kjenne seg igjen i,og alle har vi vel møtt en type som Kjell, den stille, rolige og kanskje litt kjedelige typen som ingen egentlig legger særlig merke til. Men er det nå virkelig slik at alt er akkurat som det kan virke ved første øyekast,at den kjedelige personen er akkurat like kjedelig som han fremstår? Vel, jeg har ikke tenkt å røpe noe som helst, du får lese og finne det ut selv. Det var et koselig møte med Kjell og jeg er glad for at jeg fikk sjansen til å bli kjent med han.

4 kommentarer om “Bokanmeldelse: Mannen som ikke ville av Vidar H Andersen

1. Fin omtale! Bra at det går an å skrive bøker om «vanlige» mennesker også. Denne må jeg få med meg. Ha en fin solskinns onsdag!