Bokanmeldelse: Og så kom du av Kathleen MacHanon

Oversetter: Kirsti Øvergaard,MNO
Format: Innbundet
Sideantall: 320
Utgitt: Blir utgitt september 2013
Utfordring: 100 bøker på 1 år.
Kilde: Sommergave fra forlaget

Kathleen Machanon er en irsk forfatter og journalist. Hun har tidligere jobbet  som nyhetsjournalist i RTE, Irlands fjernsynskanal.Hun bor i Dublin med mann og to døtre. Hun er også barnebarnet til forfatteren Mary Lavin. This is how it ends er forfatterens debutbok og  hun vant  prisen Woman of the year for Literature 2012, og hun er nominert til debutantprisen ved Irish Book Award 2012. Boken er valgt som hovedbok i sommer i den svært populære britiske bokklubben Richard & Judy`s book club.

EN  STRÅLENDE DEBUTBOK OM KJÆRLIGHEET

Det er vinteren 2008 og den globale økonomien har nettopp kollapset og det knytter seg stor spenning til det amerikanske presidentvalget, vil Obama stikke av med seieren eller ikke? Vi treffer  den 49 år gamle Bruno Boylan,en newyorker av irsk avstamning, som nettopp har mistet jobben sin når Lehman Brothers går over ende. Han bestemmer seg for å dra til sin fars hjemland Irland for å finne røttene sine og kanskje finne noen fjerne slektninger? Utfallet av presidentvalget skal bestemme hans skjebne videre….for vinner ikke Obama så blir han værende og vinner han kommer han til å reise tilbake til statene.
Irske Addie Murphy, er 38 år gammel og arbeidsledig arkitekt som får dagene til å gå med å ta vare på sin far som er sykemeldt for tiden etter å ha blitt felt i bakken av Addies lille hund Lola. Hun elsker å gå turer på stranden sammen med hunden og svømme i den iskalde sjøen.

Hele livet har Addie hatt følelsen av at en svart sky alltid følger etter henne. Og nå kjennes det som om skyen omsider har innhentet henne. Stranden er det eneste stedet der det føles som om hun kan gå fra den.

Det ligger vel i kortene at disse to skal treffes og det gjør de også,disse fjerne slektningene og kjærlighet oppstår. De begge har sine ting som de sliter litt med,det sier seg vel selv at når en er i midten av livet så følger det noe bagasje med noen og enhver. Han er veldig opptatt med å finne ut mest mulig av fortiden til slektningene i Irland og er oppslukt med slektstreet og selvfølgelig politikken i USA, mens hun på sin side vil helst ikke vite noe om fortiden. Grunnen er vel kanskje at faren ikke har snakket noe særlig om tiden fra hun og søsteren  Della var liten, moren døde når de var liten og faren oppdrog dem alene samtidig som han var lege ved byens sykehus.

Fødselsdatoer er upålitelige, ble han forklart. «Kvinner pleide å lyve om alderen. Da hun giftet seg, kan hun ha fortalt en hvit løgn. Hvis hun sa at hun var tretti,kan det godt hende at hun var litt eldre.» Bruno likte tanken på den løgnen. Det fikk han til å smile. Han så Nora for seg, nærmere førti enn tretti. Hun sto foran alteret med den vordende ektemannen ved sin side. Hun holdt pusten mens presten leste vielsesritualet,om et øyeblikk var hun reddet fra tilværelsen som peppermø. Den lille hvite løgnen var den eneste prisen hun måtte betale. Hun brydde seg ikke engang om å nevne det under skriftemålet. Over et århundre senere bestemte hennes galante oldebarn seg for å holde på hemmeligheten hennes..

Dette er ingen historie som beskriver en lidenskapelig kjærlighet mellom to som nettopp har møtt hverandre,men likevel skinte deres kjærlighet tvers gjennom. De møtes når de begge er på en plass i livet hvor de  har det vanskelig og at det å finne kjærligheten var noe de minst hadde ventet.
Forfatteren har vært flink til å skape karakterene i boken og jeg fikk god kontakt med Addie såvel som Bruno og jeg fikk skikkelig sansen for storesøsteren Della. Jeg ble så glad på Addie og Bruno sine vegne, å finne hverandre i voksen alder. Dette er på ingen måte noen sidevender for det er en rolig reise gjennom landskapet forfatteren tar oss med på for deretter å la oss sitte måpende og knust tilbake når siste ord er skrevet. Jeg syntes at forfatteren viser stor fortellerkunst når en tenker på at dette er debutboken hennes og det er sannelig ikke rart at nettopp denne boken ble en «snakkis» på London Book Fair i 2011. Dette tror jeg er en forfatter å se opp for fremover. For ordens skyld så har jeg fått tillatelse fra forlaget å publisere omtalen selv om boken ikke kommer ut før i september.
Anbefales!

10 kommentarer om “Bokanmeldelse: Og så kom du av Kathleen MacHanon

1. Jeg er så enig med de over! Det er ikke alltid den lidenskapelige kjærligheten som kan beskrives godt i bøker, men også denne typen som ikke forventes. Godt skrevet, Beathe 🙂